5 tips om je pakketten goedkoper te verzenden
1. Ga samenwerken met een andere webshop
Hoeveelheidskorting, je kent het principe wel vanuit de supermarkt. Bij het verzenden van pakketten geldt hetzelfde principe. Hoe méér pakketten je verstuurt per maand, hoe goedkoper de kosten per eenheid worden. Het is dus interessant om de krachten te bundelen en eens na te gaan of er bedrijven, al dan niet in je buurt, zijn die een samenwerking wel zien zitten. Vanuit één gemeenschappelijke account kan je dan in aanmerking komen voor lagere verzendtarieven.
2. Zoek sponsors
Ook al voorgehad dat er naast jouw pakbon en factuur nog andere papieren in je pakje steken? Dit is doelbewust. Wanneer je als webshop reclame maakt voor andere bedrijven, kan je je eigen kosten drukken. Die anderen sponsoren namelijk je verzending op voorwaarde dat ze hun eigen flyer mogen toevoegen aan je pakket. Een win-winsituatie dus. Kies wel voor bedrijven die passen bij je eigen imago en ga actief ernaar op zoek. Velen zullen aangenaam verrast zijn door je verzoek.
3. Kies voordelige verzendlabels
Zorg ervoor dat je pakket zelf zo economisch mogelijk gekozen is. Door zelf verpakkingsmateriaal te sparen en te hergebruiken kan je bijvoorbeeld al veel geld besparen. Een pakket heeft ook een label nodig. Wist je dat je enorm veel kunt besparen door verzendetiketten slim te kiezen voor bijvoorbeeld compatible Dymo Labels?
4. Vergelijk tarieven van vervoerders
Elke vervoerder werkt volgens hetzelfde principe: een prijs gebaseerd op volume. Hoe méér pakketten je verstuurt, hoe lager dus de prijs per pakket. Maar dit wil niet zeggen dat er geen verschillen zijn tussen de vervoerders onderling. Doe eens de moeite om de pakkettendienst te vergelijken. Durf hen te contacteren en deel mee dat je bij meerdere aanbieders prijzen vergelijkt. Wedden dat je een goedkoper tarief kunt bedingen?
5. Kijk kritisch naar je pakketgrootte
Denk tot slot na over de grootte van je pakket. Een kleinere verpakking is namelijk stukken goedkoper dan zijn grotere broer. Misschien lukt het zelfs met een brievenbuspakket of briefpost. Dat scheelt een slok op een borrel en je klant hoeft er niet eens voor thuis te zijn.